Gå til hovedindhold

Ny undersøgelse: virksomheder har stigende fokus på natur

13.01.2025
foto af engblåfugl truet sommerfugl

CO2-reduktion er fortsat højest på virksomhedernes dagsorden, men biodiversitet og andre naturværdier vinder frem. Det viser en undersøgelse fra McKinsey & Company der kortlægger 500 internationale virksomheders forpligtelser indenfor bæredygtighed. Samme billede ser Klimaskovfonden.

Klimaproblemstillinger og CO2-reduktion har været dominerende i internationale virksomheders ESG-arbejde det seneste årti. Men virksomhederne forpligter sig i stigende grad mod andre naturdimensioner, såsom vand, biodiversitet og skov, udover CO2-reduktionen. 

Det viser den analyse, som McKinsey & Company siden 2022 har foretaget af ​​bæredygtighedsrapporteringer fra Fortune Global 500-virksomheder. Undersøgelsen kortlægger virksomhedernes forpligtelser, henholdsvis målsætninger og anerkendelse af betydning, i forhold til fem forskellige naturdimensioner udover klima: vand, biodiversitet, skove, næringsstoffer, plastik og kemikalier. På alle parametre har der været en stigning, med undtagelse af CO2, der i forvejen ligger højest med mål og anerkendelse i 94 % af virksomhederne. 

Biodiversitet er den naturdimension, der stiger mest når det kommer til antallet af virksomheder, der sætter mål for deres indsats på området, men også skov er ved at komme på dagsordenen hos virksomhederne. Således stiger andelen af virksomheder, der anerkender skovens betydning som naturværdi med 30 % fra 2022-2024 – uden dog at sætte konkrete målbare mål for indsatsen endnu.  

Se metoden bag og mere om undersøgelsen: Corporate commitments to nature have evolved since 2022 | McKinsey

Natur har høj prioritet for danske virksomheder

Undersøgelsen konkluderer, at virksomheder fortsætter med at styrke og udvikle deres engagement i natur og biodiversitet, og det billede genkender Klimaskovfonden fra samarbejdet med danske virksomheder.

”Det seneste år har der været en stor efterspørgsel på at finansiere skov, der også understøtter biodiversitet, samtidig med at der er en klimaeffekt. Det er en helt klar tendens for især de store virksomheder, og det er også noget brancheorganisationerne arbejder seriøst med,” fortæller Trine Kromann, der har ansvar for Klimaskovfondens partnerskaber med virksomheder. 

Hun fremhæver, at det allerede er en integreret del af Klimaskovfondens krav til skovene at de skal levere mere end en klimaeffekt. Skovrejsningsprojekterne vurderes også på i hvor høj grad de leverer på forskellige synergieffekter. 

”Skov og natur giver jo så mange andre positive sidegevinster. Både i form af mere plads til naturen og biodiversiteten, beskyttelse af drikkevandsresurser og vandmiljø, men også befolkningens sundhed og trivsel. Der kommer nye naturområder, hvor vi kan være aktive eller få ro i hverdagen. Det har virksomhederne fanget og det vil de gerne være med til at finansiere ved siden af CO2-effekten,” siger Trine Kromann. 

I 2025 udvikler Klimaskovfonden nye skovkoncepter, der både understøtter klimaeffekt og biodiversitet.

foto af blomst i skovbunden