Nyt white paper skal hjælpe virksomheder til klimahandling

Et nyt white paper går i dybden med det frivillige carbonmarked og virksomheders muligheder for klimahandling uden for deres egen værdikæde.
Guide der mindsker kompleksitet
”En praktisk guide til beslutningstagere i virksomheder, der vil bidrage til klimahandling af høj kvalitet – også uden for deres egen værdikæde”. Sådan beskriver afsenderne en ny udgivelse, der dykker ned i viden om det frivillige carbonmarked og guider virksomheder til, hvordan de kan navigere sikkert på markedet med klimakreditter. I white paperet kan du blandt andet blive klogere på kvaliteten og troværdigheden af kulstofkreditter, og på hvorfor det er vigtigt, at virksomheder bidrager til at nå de nationale klimamålsætninger.
”Det er komplekst at navigere på det frivillige carbonmarked, som udvikler sig hele tiden. Derfor har vi sat os for at hjælpe virksomhederne på vej med viden og en praktisk guide til, hvordan de kan bidrage til klimahandling, der har høj kvalitet og en reel effekt,” siger Poul Erik Lauridsen, der er direktør i Klimaskovfonden.
”Hvis virksomheder investerer i klimahandling gennem klimakreditter, så kan det rent faktisk have en stor betydning for, om vi når de nationale klimamål. Derfor er det vigtigt, at man kommer trygt ind på det frivillige carbonmarked og kan navigere der,” siger Poul Erik Lauridsen.
Han understreger, at aktiviteterne det frivillige carbonmarked supplerer virksomhedernes bestræbelser på at mindske klimabelastningen – det erstatter ikke CO2-reduktion i egne værdikæder.

Klimahandling udover egen værdikæde
White Paperet er blevet til i et samarbejde mellem Klimaskovfonden og PwC, Rambøll Management Consulting og UN Global Compact Network Denmark. Sidstnævnte står bag Science Based Target initiative (SBTi) i Danmark, og det er netop formålet at bygge bro mellem SBTis anbefaling om klimahandling udenfor egen værdikæde (beyond value chain mitigation, BVCM) og markedet for klimakreditter.
”SBTi opfordrer virksomheder til at tage ansvar for deres klimaaftryk – ikke kun i deres egen værdikæde – men også ved at investere i klimainitiativer, som ligger uden for deres direkte forretningsområder, Men det skal være klimainitiativer med høj kvalitet og høj troværdighed og white paperet er en konkret guide til, hvad der definerer kvalitet på det marked og hvad man skal være opmærksom på,” siger Joachim Marc Christensen fra UN Global Compact Network Denmark.
Klimahandling udenfor egen værdikæde går samtidig hånd i hånd med den stigende regulering der kommer fra EU's side, herunder CSRD, EU Taxonomien, ESPR og det kommende Green Claims Directive. Virksomheder, der ønsker at være på forkant med lovgivning og samfundets forventninger, kan derfor allerede nu tænke i strategiske investeringer uden for egen værdikæde.
Centrale anbefalinger
- Følg mitigation-hierarkiet: Undgå, reducer og tag ansvar for emissioner i egne operationer og værdikæde – og investér derudover i BVCM.
- Undgå dobbeltregnskab: Transparent og ansvarlig brug af CO₂-kreditter er essentielt for at sikre troværdig klimahandling.
- Rapportér åbent om BVCM: Brug kommende EU-krav som en løftestang til at demonstrere ansvarlighed og kvalitet i klimainvesteringer.
- Forbered jer på fremtidens krav: Fra september 2026 vil det fx ikke længere være tilladt at markedsføre produkter som "klimaneutrale", hvis de er baseret på offsetting alene.